Хасидські громади діаспори як актори впливу на етнополітичні процеси в сучасній Україні

Автор(и)

  • Ігор Туров Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7667-690X

Ключові слова:

хасидизм, цадики, релігійні меншини, проща, політика, громадянське суспільство, толерантність.

Анотація

У статті розглядається вплив масової прощі представників закордонних хасидських громад на динаміку розвитку українсько-єврейських взаємин зокрема та на етнополітичні процеси сучасної України загалом. Актуальність дослідження визначається, по-перше, недостатньою вивченістю вказаного явища у вітчизняній науці; по-друге, тією обставиною, що кількість паломників, які щороку відвідують нашу країну, суттєво перевищує чисельність парафіян місцевих юдейських громад. Специфіка хасидського віровчення вимагає, щоби віруючі регулярно відвідували місця поховання своїх провідних лідерів. Тому, оскільки згаданий релігійний рух зародився саме в Україні, зв’язок з нею багатьох закордонних юдейських релігійних громад тримається на високому рівні, незважаючи на жодні обставини. Ні пандемія, ні війна суттєво не зменшили кількість відвідувачів місць поховання вчителів хасидизму. Наведені автором факти дозволяють виявити дві суперечливі тенденції в реакції місцевих мешканців на прибуття численних послідовників юдейського релігійно-містичного руху: 1. Поширення ворожих настроїв та акцій, скерованих проти прибульців; 2. Зростання зацікавленості в розвитку прощі і збільшення толерантності.

Перша тенденція зумовлена суттєвими розбіжностями у світогляді, культурі та побутових звичках. Вона також є наслідком корупційних проблем, оскільки муніципальна влада вводить до місцевих бюджетів лише малу частину здобутих від паломників коштів. Друга тенденція визначається зацікавленістю місцевих мешканців у заробітках, пов’язаних з обслуговуванням прочан, і толерантністю, яка дедалі більше поширюється в суспільстві. У висновках відзначається, що розвиток дружніх стосунків між місцевим населенням і хасидами-паломниками сприяє позитивній динаміці іміджу українського суспільства не лише в єврейському середовищі, але також і в численних спільнотах сучасного західного світу, які безпосередньо не причетні до юдаїзму. Це, в свою чергу, допоможе Україні під час повоєнної розбудови. Задля вирішення пов’язаних з прощею проблем автор рекомендує низку просвітянських заходів для місцевого населення, регіонального чиновництва та самих паломників.

Посилання

1. Dubnov S. Toldot ha-hasidut. Tel Aviv, 1960. 495 p.

Shohet A. Ha-tsadik be-torat ha-hasidut. Sefer Yaakov Gil. Jerusalem, 1979. P. 299–306.

Idel M. Hasidism: Between Ecstasy and Magic. New York : State University of New York Press, 1995. 438 p.

Ravitzky A. Messianism, Zionism, and radicalism. Chicago,1996.303 р.

Elior R. The Lubavitch messianic resurgence: the historical and mystical background. Toward the Millenium: Messianic expectations from the Bible to Waco. 1998. P. 393–408.

Лихачев В. Антисемитизм в Украине, 2018. Конгресс национальных общин Украины. Группа мониторинга прав национальных меньшинств. Киев, 2019. URL: https://www.vaadua.org/sites/default/files/files/Antisemitism_in_Ukraine2018Rus(1).pdf

Лихачев В., Безрук Т. Электронный информационный бюллетень „Антисемитизм, ксенофобия и права национальных меньшинств в Украине”. Киев, 2019. URL: https://www.vaadua.org/elektronnyy-informacionnyy-byulleten-antisemitizm-ksenofobiya-i-prava-nacionalnyh-menshinstv-v

Антисемітизм в Україні – 2020. Доповідь за підсумками моніторингу. Конгрес національних громад України. Група моніторингу прав національних меншин. Київ, 2021. URL: https://vaadua.org/sites/default/files/files/2021/Antisemitism2020draft.pdf

Центр хасидизму в Гадячі входить у перелік місць, 9 з яких за життя має відвідати кожен єврей. Новини Полтавщини. 12.08.2019. URL: https://np.pl.ua/2019/08/tsentr-khasydyzmu-v-hadiachi-vkhodyt-u-perelik-mists-9-z-iakykh-za-zhyttia-maie-vidvidaty-kozhen-ievrey/

Pfefer A. My Pilgrimage Into the Jewish Future: Partying, Praying, Prostitution and Absolution in Uman. Haaretz. 15.06.2018. URL: https://www.haaretz.com/opinion/premium-partying-praying-prostitution-and-absolution-at-a-pilgrimage-into-the-jewish-future-1.6469941

Asaf D. Neehaz ba- svah: Pirkey mashber u-mevuha ba-toldat ha- hasidut. Jerusalem, 2006. 378 p.

Garb J. „Ehidey ha-segula ihyu la-adarim” iunim be-qabala ha-mea ha- esrim. Jerusalem, 2005. 266 p.

Саламанюк Т. Хасиди й Умань: те, про що мовчать у медіа. Спільне. 03.10.2013. URL: https://commons.com.ua/uk/hasidi-j-uman-te-pro-shho-movchat-u-medi/.

За минулий рік Об’єднана єврейська община України зафіксувала 52 випадки антисемітизму. ZMINA. 09.02.2022. URL: https://zmina.info/news/za-mynulyj-rik-obyednana-yevrejska-obshhyna-ukrayiny-zafiksuvala-52-vypadky-antysemityzmu/?fbclid=IwAR2Gj-gamkR7WRtE3QLW

Malach G., Cahaner L. Shnaton ha-hevra ha-haredit be-Israel 2020. Jerusalem, 2020. 103 p.

Mark Ts. Mistika ve-shigaon be-ezirat r. Nahman mi-Braslav.Tel-Aviv, 2003. 430 p.

Waynshtok M. „Hidush she lo eemon” al ha-kibuts ha-ehudy be-Uman be-rosh ha-shana. Akademot. 2019. No. 25, P. 17–40.

Губенко Д. До Умані прибули майже 30 тисяч паломників-хасидів. Deutsche Welle. 06.09.2021. URL: https://www.dw.com/uk/do-umani-prybuly-maizhe-30-tysiach-palomnykiv-khasydiv/a-59097884

До Умані приїхали вже понад 23 тисячі хасидів-паломників. Слово і Діло. 25.09.2022. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/09/25/novyna/suspilstvo/umani-pryyixaly-vzhe-23-tysyachi-xasydiv-palomnykiv

Вишневська Г. Українські фестивалі як засіб просування позитивного іміджу країни. The Culturology Ideas. 2016. № 10. URL: https://https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD10_Vyshnevska.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-02

Як цитувати

Туров, І. . (2023). Хасидські громади діаспори як актори впливу на етнополітичні процеси в сучасній Україні. Політичні дослідження / Political Studies, (2 (6).), 178–190. вилучено із http://pd.ipiend.gov.ua/article/view/292228

Номер

Розділ

Етнополітологія та етнодержавознавство