Інституційна спроможність українських урядів: проблеми ефективності та легітимності
Анотація
Статтю присвячено аналізу ефективності та легітимності (що взаємопов’язано) українських урядів протягом 2014–2024 рр. та виявленню нормативно-правових пасток, що формують гострий дефіцит їх інституційної спроможності. Авторка наголошує на тому, що кризи інституційної спро
можності урядів у сучасних консолідованих демократіях і в Україні, яка все ще формується як демократія, мають різні походження. Базовою детермінантою "демократичного відкату" ліберальних демократій є відхід урядів від егалітарних практик. В Україні вади спроможності урядів зумовлені "вбудовою" в Конституцію України 1996 року нормативно-правових пасток, що руйнували протягом 30 років притаманну демократичним політичним режимам систему розподілу влади, ускладнювали демонстрацію урядами й парламентами власної суб’єктності та формували умови для участі в політиці впливових неформальних інституцій (наприклад, олігархів). Дослідниця доводить, що нормативно-правовими пастками, які делегітимують українські уряди й обумовлюють формування урядового продукту посередньої якості (наприклад, реформ 2014–2021 рр.), є дуальна структура керівництва Кабінетом Міністрів України (і прем’єр-міністр, і президент мають підстави для цього), відсутність ефективних та збалансованих взаємин між урядом та парламентом, що унормовує практику напівакцептованих урядів, та механізму розв’язання урядових криз. У статті йдеться про те, що процес вступу України до ЄС надає нового імпульсу демонтажу пострадянського інституціоналізму, що розпочався у 2014 році. Особливого драматизму цей процес набуває в перший рік повномасштабної війни (з 2022 р. – до цього часу), коли початок ліквідації пострадянських інституцій наклався на необхідність зберегти керованість країною під час війни. Авторка сподівається, що необхідність "підтягнути" українські інституції та притаманні їм практики до рівня ЄС надає небезпідставні сподівання на формування в нашій країні такого правового поля, що модернізує українські інституції (і уряди передусім). Важливо, на думку дослідниці, запропонувати такий підхід до реформування, який був би синтезом як оновлення правової бази, що регламентує діяльність уряду, так і запровадження інструментальних змін, що формують нову інституційну культуру.
Посилання
Adzhemoglu, D., & Robinson, Dzh. (2022). Chomu natsii zanepadaiut. Pokhodzhennia vlady, bahatstva i bidnosti [Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty]. Kyiv: Nash Format [in Ukrainian].
Alekankina, K. (2020, Veresen). Chotyry Kabinety Ministriv pislia Yevromaidanu: shliakh reform [Four Cabinets of Ministers After Euromaidan: The Path of Reforms]. VOX Ukraine. http://surl.li/busfre [in Ukrainian].
Burdiei, N. (2019, Veresen 19). Rinat Akhmetov, vvіvshy v omanu AMKU, monopolіzuvav koksohіmіchnu haluz [Rinat Akhmetov Deceived the Antimonopoly Committee and Monopolized the Coke Industry]. Ukrainska pravda. http://surl.li/thtjis [in Ukrainian].
Holovakha, Ye., & Makeiev, S. (Red.). (2023). Ukrainske suspilstvo v umovakh viiny. Rik 2023: Kolektyvna monohrafiia [Ukrainian Society During the War. Year 2023]. Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Holovakha, Ye. (Red.). (2021). Ukrainske suspilstvo: monitorynh sotsialnykh zmin. 30 rokiv nezalezhnosti [Ukrainian Society: Monitoring of Social Changes. 30 Years of Independence]. Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Honcharuk, O. (2020, Cherven). Za kopiiky zarplatni v uriadi tobi vymotaiut mozok, a v presi polliut brudom [For Pennies in Government, They Will Exhaust Your Brain, and the Press Will Defame You]. Novoe vremia. http://surl.li/ipxixl [in Ukrainian].
Zahrebelska, A. (2021, Hruden 9). Kraina DTEK: yak nevyznana monopoliia krutyt Ukrainoiu [DTEK Country: How an Unrecognized Monopoly Manipulates Ukraine]. Livyi Bereh. http://surl.li/jkqwmo [in Ukrainian].
Zelenko, H. (Red.). (2023). Politychna systema Ukrainy: konstytutsiina model ta politychni praktyky [The Political System of Ukraine: Constitutional Model and Political Practices]. Kyiv: IPiEnD im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy. http://surl.li/hudhty [in Ukrainian].
Kononenko, N. (2024a, Traven 01). Ukhylianty rozpodilu vlady. Chomu systema derzhavnoho upravlinnia postіino daie zbii [Avoiders of Power Distribution: Why the System of Public Administration Constantly Fails]. Dzerkalo tyzhnia. http://surl.li/vungqe [in Ukrainian].
Kononenko, N. (2024b, Veresen 11). Politolohichni pytannia do dyskursu navkolo uriadovykh zmin [Political Science Questions Regarding Government Changes]. Ukrainska pravda. http://surl.li/yjlpcb [in Ukrainian].
Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]. Zakon Ukrainy 254k/96-VR (1996) (Ukraina). http://surl.li/ycxrce [in Ukrainian].
Leshchenko, S. (2015, Kviten 14). Za lashtunkamy polityky: zmova Yatseniuka i Akhmetova [Behind the Scenes of Politics: The Conspiracy of Yatseniuk and Akhmetov]. Ukrainska pravda. http://surl.li/rxiclu [in Ukrainian].
Maiboroda, O. (2023). Forma derzhavnoho pravlinnia: semiprezydentalizm v ukrainskomu variantі [Form of Government: Semi-presidentialism in the Ukrainian Version]. U Politychna systema Ukrainy: konstytutsiina model ta politychni praktyky (s. 18–51). Kyiv: IPiEnD im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy. http://surl.li/rqnflb [in Ukrainian].
Ministerstvo finansiv. (2019). Makroekonomichnyi ohliad [Macroeconomic Overview]. http://surl.li/bqerta [in Ukrainian].
Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini ta dii vlady. Dovira do sotsialnykh instytutiv, politykiv, posadovtsiv ta hromadskykh diiachiv [Citizens' Assessment of the Situation in the Country and the Actions of the Authorities. Trust in Social Institutions, Politicians, Officials and Public Figures]. (2024, Hruden 28). Razumkov Tsentr. Kyiv. http://surl.li/jisvck [in Ukrainian].
Prohrama finansovoi pidtrymky Ukrainy vid Yevropeiskoho Soiuzu [The European Union's financial support program for Ukraine]. (2024). Ukraine Facility. http://surl.li/scwvey [in Ukrainian].
Pro zapobihannia zahrozam natsionalnii bezpetsi, pov’iazanym z nadmirnym vplyvom osib, yaki maiut znachnu ekonomichnu ta politychnu vahu v suspilnomu zhytti (oliharkhiv) [On Preventing Threats to National Security Related to Excessive Influence of Persons with Significant Economic and Political Weight (Oligarchs)]. Zakon Ukrainy № 1780-IX (2021). (Ukraina). http://surl.li/vaclsn [in Ukrainian].
Rafalskyi, O., & Maiboroda, O. (Red.). (2023). Adaptyvni zminy politychnoho polia Ukrainy v umovakh viiny [Adaptive Changes in Ukraine's Political Landscape During the War]. Kyiv: IPiEnD im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy. http://surl.li/mtggrd [in Ukrainian].
Romaniuk, A., & Lytvyn, V. (2020). Porivnialnyi analiz politychnykh instytutiv і system krain Zakhidnoi Yevropy [Comparative Analysis of Political Institutions and Systems of Western European Countries]. U Osoblyvosti mizhinstytutsiinykh vidnosyn u trykutnyku "hlava derzhavy–parlament–uriad" ta yikhni naslidky dlia politychnoho protsesu (Т. 1). Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Acemoglu, D., Naidu S., Restrepo P., & Robinson J. A. (2019). Democracy Does Cause Growth. Journal of Political Economy, 127(1). http://surl.li/gvnlpg
Becker, T., Schweiger, H., Livshits, I., Bakker, B., & Mylovanov, T. (2018). The future of CIS and CEE countries. Economics of Transition. August. 26(1). http://surl.li/zuyxmo
Bezes, P. (2009). Réinventer l'État. Les réformes de l'administration française (1962–2008). PUF, coll. "le lien social". Paris: PUF.
Börzel, T., & Risse, T. (2021). Effective Governance Under Anarchy. Institutions, Legitimacy, and Social Trust in Areas of Limited Statehood. Cambridge University Press.
Carothers, T. (2002). The End of the Transition Paradigm. Journal of Democracy. January, 13(1), 5–21. http://surl.li/qbqasi
Cohn, M. (2021). A Theory of the Executive Branch: Tension and Legality Get access Arrow. Oxford University Press.
Democracy Report 2024: Democracy Winning and Losing at the Ballot. (2024). V-Dem Institute: Department of Political Science. University of Gothenburg. Gothenburg, Sweden.
Diamond, L. (2024). Power, Performance, and Legitimacy. Journal of Democracy, 35(2), 5–22. http://surl.li/hlppub
Falk, S., Römmele, A., & Silverman, M. (2017). Digital Government. Leveraging Innovation to Improve Public Sector Performance and Outcomes for Citizens. Berlin: Springer. http://surl.li/gjcdqn
Golovakha, Y., & Panina, N. (2003). Post-Soviet deinstitutionalization and formation of new social institutions in Ukraine. Ukrainian Sociological Review 2000–2001, 12–34. Kiev: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Gorodnichenko, Y., & Rashkovan, V. (2023). Supporting Ukraine: more critical than ever. CEPR Press. http://surl.li/iudziv
Grindle, M. (1980). Politics and policy implementation in the third world. Princeton University Press, 1980.
Hale, H. (2014). Patronal politics: Eurasian regime dynamics in comparative perspective. Cambridge University Press.
Hanson, S., & Kopstein, J. (2021). Understanding the Global Patrimonial Wave. Perspectives on Politics, 20(1), 1–13. http://surl.li/xlaxxv
Kopstein, J., Lichbach, M., & Hanson, S. (2014). Comparative politics: interests, identities, and institutions in a changing global order. Cambridge University Press.
Kramer, A. (2020, March 27). Desperate for Aid, Ukraine First Has to Fight Corruption. The New York Times.
Levitsky, S., & Ziblatt, D. (2018). How Democracies Die. Crown. New York: Crown.
Lipset, S. M. (1959). Some social requisites of democracy: Economic development and political legitimacy. American Political Science Review, 53(1), 89.
Persson, T., & Tabellini. G. (2006). Democracy and Development: The Devil in the Details. American Economic Review, 96(2), 319–324. http://surl.li/dnkjyy
Przeworski, A. (2019). Crises of Democracy. New York: Cambridge University Press.
Przeworski, A. (2024). Who Decides What Is Democratic? Journal of Democracy, 35(3), 5–16. http://surl.li/jppebg
Richter, M. (2023). The Diversity of Actors in Reform Backsliding and Its Containment in the Ukrainian Hybrid Regime. Politics and Governance, 11(1), 5–15.
Rose-Ackerman, S. (2021). Democracy and Executive Power: Policymaking Accountability in the US, the UK, Germany, and France. Oxford: Oxford University Press. http://surl.li/ofsumu
Rouban, L. (2023). Reforming the civil service: treating the effects without removing the causes. Sciences Po Centre for Political Research.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Кононенко Наталія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/